Автомобіліст і пішохід

Пішохід – це також учасник дорожнього руху, але на дорозі він як гість
Пішохід – це також учасник дорожнього руху, але на дорозі він як гість
Пішохід – це також учасник дорожнього руху, але на дорозі він як гість
Найчастіше ігнорування водіями попереджень дорожніх знаків призводить до наїздів на пішоходів
Найчастіше ігнорування водіями попереджень дорожніх знаків призводить до наїздів на пішоходів
Легковажність пішоходів на дорозі призводить до значних збитків, а іноді і до загрози життю
Легковажність пішоходів на дорозі призводить до значних збитків, а іноді і до загрози життю
У будь-якому місці водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед
У будь-якому місці водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед
Пішоходи – це також учасники дорожнього руху, але працівники ДАІ дуже рідко звертають на них увагу, а тим більше притягують до відповідальності
Пішоходи – це також учасники дорожнього руху, але працівники ДАІ дуже рідко звертають на них увагу, а тим більше притягують до відповідальності

Нерідко автомобілістів і пішоходів змальовують як дві сторони, які протистоять одна одній. Мовляв, пішохід не зобов'язаний знати правила дорожнього руху. Автомобіліст – зобов'язаний. Більше того, будь-який автомобіліст зобов'язаний зробити так, щоб незнання правил не коштувало пішоходу здоров'я/життя. Привила, знаки, розмітка – все це створено для автомобілістів, а щоб ходити пішки по вулицям прав і здачі іспитів не вимагається.

 Так, досить часто можна почути про наїзди автомобілів на пішоходів, що викликає немало емоцій з обох боків. Одні стверджують, що водій, який збив пішохода, гідний найсуворішого покарання. Інші вважають, що в подібних аваріях вина лежить, передусім, на самих пішоходах. Треті думають, що винуватцем таких ДТП є місцева влада, яка не побудувала на підпорядкованих ним дорогах достатньої кількості пішохідних переходів. То хто ж правий, а хто винуватий в ДТП, учасниками якої є автомобіліст і пішохід? Які взаємні права і обов'язки один перед одним мають автомобіліст і пішохід?

Наїзд
Що таке наїзд? Наїздом автомобіля на пішохода вважається таке ДТП, в процесі якого пішохід отримав тілесні ушкодження чи загинув в результаті контакту з автомобілем, який рухався.

По правилам
Для того, щоб визначитися в тому, хто ж винен в ДТП – автомобіліст чи пішохід, необхідно згадати, що входить в обов'язки тих і інших учасників дорожнього руху. Нагадуємо, що учасник дорожнього руху – особа, яка бере безпосередню участь у процесі руху на дорозі як пішохід, водій, пасажир.
Згідно 4 розділу Правил дорожнього руху (далі – ПДР), затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001, № 1306
– Пішоходи повинні рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку.
Якщо немає тротуарів, пішохідних доріжок або пересуватися по ним неможливо, пішоходи можуть рухатися в один ряд узбіччям, тримаючись якомога правіше, а у разі його відсутності або неможливості рухатися по ньому – по краю проїзної частини назустріч руху транс-портних засобів. При цьому треба бути обережним і не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
– За межами населених пунктів пішоходи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини, повинні йти назустріч руху транспортних засобів.
– Пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності – на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч.
– Якщо в зоні видимості немає переходу або перехрестя, а дорога має не більше трьох смуг руху для обох його напрямків, дозволяється переходити її під прямим кутом до краю проїзної частини в місцях, де дорогу добре видно в обидва боки, і лише після того, як пішохід упевниться у відсутності небезпеки.

Пішоходам забороняється:
а) виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху;
б) раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід;
в) допускати самостійний, без нагляду дорослих, вихід дітей дошкільного віку на проїзну частину;
г) переходити проїзну частину поза пішохідним переходом, якщо є розділювальна смуга або дорога має чотири і більше смуг для руху в обох напрямках, а також у місцях, де встановлено огородження;
ґ) затримуватися і зупинятися на проїзній частині, якщо це не пов'язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху.
Пішохід має право на перевагу під час переходу проїзної частини позначеними нерегульованими пішохідними переходами, а також регульованими переходами за наявності на те відповідного сигналу регулювальника чи світлофора.
Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний:
– бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі;
– виїжджаючи на дорогу з житлової зони, дворів, місць стоянки, автозаправних станцій та інших прилеглих територій, водій повинен перед проїзною частиною чи тротуаром дати дорогу пішоходам і транспортним засобам, що рухаються по ній, а з'їжджаючи з дороги – велосипедистам і пішоходам, напрямок руху яких він перетинає.
– на регульованих і нерегульованих перехрестях водій, повертаючи праворуч або ліворуч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає, а також велосипедистам, які рухаються прямо в попутному напрямку.

Варто не забувати, що забороняється виїжджати на будь-яке перехрестя, у тому числі при зеленому сигналі світлофора, якщо утворився затор, який змусить водія зупинитися на перехресті, що створить перешкоду для руху інших транспортних засобів і пішоходів. У разі подання сигналу регулювальником або ввімкнення сигналу світлофора, що дозволяє рух, водій зобов'язаний дати дорогу пішоходам, які закінчують перехід.
Таким чином, штрафувати водіїв навіть в тому випадку, коли пішохід тільки ступив на "зебру" на протилежній стороні дороги неправомірно, оскільки реальних перешкод для його руху не створюється.

Проїзд пішохідних переходів
Водій автомобіля, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека. Проїжджаючи повз пішоходів, які не встигли закінчити перехід проїзної частини і вимушено перебувають на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, водії повинні дотримувати безпечного інтервалу.

Якщо перед нерегульованим пішохідним переходом зменшує швидкість чи зупинився транспортний засіб, водії інших транспортних засобів, що рухаються по сусідніх смугах, повинні зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися і можуть продовжити (відновити) рух лише переконавшись, що на пішохідному переході немає пішоходів, для яких може бути створена перешкода чи небезпека. Саме при таких ситуаціях відбувається найбільше наїздів на пішоходів, адже пішоходи не думають про те, що потрібно переконатися, що по інших смугах автомобілі зупинилися.

У будь-якому місці водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед.
Якщо водій зупинився на пішохідному переході, що ускладнює перехід дороги, то спробуйте постукати в дверцята автомобіля і попросіть відкрити вам двері, щоб пройти. Реакція водія буває непередбачуваною…

Водій автомобіля повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть з боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на зупинці, якщо посадка чи висадка проводиться з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Продовжувати рух дозволяється лише тоді, коли пішоходи залишать проїзну частину і в трамваї зачиняться двері.

Пішоходам дозволяється рухатися у житловій та пішохідній зоні як по тротуарах, так і по проїзній частині. Пішоходи мають перевагу перед транспортними засобами, але не повинні створювати безпідставних перешкод для їхнього руху. На автомагістралях і дорогах для автомобілів пішоходи можуть переходити проїзну частину лише по підземних або надземних пішохідних переходах.

Отже, якщо водій виїхав на тротуар, – то він там гість і має себе поводити тихо, намагаючись нікому не заважати, а пішохід може ходити хоч зигзагами, бо це територія пішохода. Але як тільки пішохід виходить на дорогу, він має зрозуміти, що тепер гість він, тому що це територія автомобіля. Автомобіль – небезпечний, тому для пішоходів створюються безпечні місця, на яких небезпека знижена – пішохідні переходи, світлофори. Важливо пам'ятати, що дорога не для пішоходів, але оскільки вони змушені на ній бувати, – то для них створюються умови. Не варто вважати всіх водіїв мисливцями за пішоходами. Але і надіятися, що водій завжди "не трамвай – об'їде!" не варто. Взаємна повага автомобілістів і пішоходів принесе користь всім учасникам дорожнього руху.

2 Комментариев

Serg
23-02-2011 12:59:08

Очень правильная статья!

poma
25-02-2011 00:08:41

"Если вред тяжкий - это статья УК почти однозначно. Если средней тяжести - административная ответственность (прав лишить могут).Если ДТП со смертельным исходом да ещё и попавшее в СМИ,то нужен только адвокат,иначе можно только в угоду публике попасть за решётку." Это цитата из статьи на сайте ||posovesti.com.ua|| называется ДТП с участием пешехода.Почитай.Не дай Бог конечно пригодится .Но знать надо Меньше денег потратишь