ДАI: безпричинні зупинки

 Перш ніж зупинити автомобіль, працівник ДПС повинен врахувати дорожні умови, інтенсивність руху, освітлення або видимість ділянки дороги, а також можливий досвід водія
 Перш ніж зупинити автомобіль, працівник ДПС повинен врахувати дорожні умови, інтенсивність руху, освітлення або видимість ділянки дороги, а також можливий досвід водія
Перш ніж зупинити автомобіль, працівник ДПС повинен врахувати дорожні умови, інтенсивність руху, освітлення або видимість ділянки дороги, а також можливий досвід водія

Для досвідченого водія не буде дивним, коли працівник ДАІ чи ДПС буде зупиняти автомобіль, який рухається по переповненому проспекту та ще й в крайньому лівому ряду. Таким чином, нерідко водії можуть спостерігати за зухвалим порушенням Правил дорожнього руху (далі – ПДР) самими ж охоронцями порядку на дорогах. Виникає логічне запитання: "Невже для ДАІ ПДР не писані? Чи існує якась управа на такі дії з боку працівників ДАІ? Як діяти пересічному водію в таких ситуаціях?" Саме про ці та інші питання мова піде в цій статті. Ці питання детально розкриває Інструкція, затверджена наказом МВС, від 27.03.2009 р. № 111 "Про затвердження Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС"

Порядок зупинки транспортного засобу
У разі прийняття працівником підрозділу ДПС рішення про зупинку транспортного засобу, останній повинен врахувати всі його наслідки (причину зупинки, дорожні умови, інтенсивність руху, освітлення або видимість ділянки дороги, можливий досвід водія).
От саме на ці врахування чи краще його прорахунки і варто звернути увагу. Адже ці фактори є чудовим поясненням правомірних дій водія всупереч волі працівника ДАІ.
Сигнал про зупинку транспортного засобу подається працівником підрозділу ДПС з тротуару (обочини) у зрозумілій для водіїв формі (сигналів): за допомогою жезла регулювальника, свистка чи руки. При цьому жезлом (рукою) вказується безпосередньо на транспортний засіб, який зупиняється, та на пропоноване місце зупинки. Трапляються випадки, коли працівник ДПС подав незрозумілий сигнал, а водій поїхав далі. Після кампанії з усіма світловими і звуковими ефектами по наздоганянню цього водія за незупинку на вимогу працівника ДПС, вони отримали відповідь, що жест був незрозумілий. Після перевірки документів водій спокійно продовжив свою поїздку.

Місце для зупинки транспортного засобу працівник підрозділу ДПС повинен вказувати так, щоб після повної зупинки останній знаходився попереду патрульного автомобіля (автобуса, мотоцикла) чи поста на відстані до 20 метрів. Але якщо дорожні умови чи інтенсивність руху не дозволяють зупинитися на такій відстані, водій має зупинитися в безпечному місці, що не порушує ПДР. При цьому вказати працівникові ДАІ на його порушення з приводу того, що зупинитися є можливість далі, ніж 20 метрів.

Після повної зупинки транспортного засобу працівник підрозділу ДПС повинен підійти до водія з дотриманням заходів особистої безпеки. Під час звернення до водія працівник Державтоінспекції МВС зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко й зрозуміло відрекомендуватися, назвати свою посаду, звання та прізвище, висловити вимогу про передачу водієм документів, зазначених в пункті 2.1 ПДР, для перевірки, та повідомити про причину зупинки транспортного засобу і суть скоєного правопорушення.
Звертаємо увагу на те, що причина зупинки і суть скоєного правопорушення мають бути повідомлені до передачі водієм документів!

Підстави для зупинки працівником ДАІ транспортного засобу
Підставою для зупинення транспортних засобів є:
1. Порушення ПДР водіями.
2. Характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка та періодична зміна напрямку руху і (або) швидкісного режиму).
3. Відсутність номерних (го) знаків (а) на транспортному засобі або наявність номерних знаків, які не відповідають вимогам стандартів, закріплені у не встановленому для цього місці, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, а також керування транспортним засобом за відсутності талона про проходження державного технічного огляду.
З приводу забрудненості номерних знаків, то тут не варто розгублюватися. Варто з собою мати ганчірку, якою, при зауваженні працівника ДАІ, можна очистити номерні знаки.
4. Наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспортного засобу.
5. Наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів або вантажу до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення.
6. Перебування транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою. В цьому випадку мова геть не йде про випадки, коли від працівників ДАІ звучить: "Нам здається, що ваш автомобіль в угоні/розшуку". Для таких випадків Відомість обліку роботи по нагляду за дорожнім рухом (додаток 1), в якій передбачений розділ "Орієнтування", де вказано на які саме автомобілі потрібно звертати увагу. Тому при потребі варто попросити пред'явити цю відомість.
7. Необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути.
8. Необхідність залучення водія транс-портного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів.
9. Проведення цільових заходів (опера
ції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж. Знову ж таки, такі цільові заходи мають підтверджуватися відповідними наказами начальства, про існування яких можна дізнатися за телефоном довіри ДАІ.

Особливості несення служби працівниками підрозділів ДПС
Під час несення служби працівникам підрозділів ДПС забороняється:
– Вступати в розмови з учасниками дорожнього руху з питань, які не мають відношення до служби.
– Заходити без службової необхідності в жилі будинки та інші приміщення.

У взаємовідносинах з учасниками дорожнього руху забороняється:
• звертатися до учасників дорожнього руху на "ти";
• використовувати погрозливі чи ображаючі жести;
• допускати при спілкуванні зневажливий тон, грубість, неввічливе викладення зауважень, вирази або репліки, які ображають людську гідність, погрози;
• пред'являти безпідставні звинувачення.
– Використовувати під час несення служби технічні засоби та прилади, які не сертифіковані в Україні та не пройшли провірку або мають свідоцтво про повірку, термін дії якого минув. При використанні будь-яких технічних засобів водій може вимагати ознайомлення з даними документами!
– Самовільно залишати пост, маршрут патрулювання або відхилятися від нього і змінювати порядок несення служби.
Працівникам підрозділів ДПС забороняється порушувати або відступати від вимог ПДР, за винятком випадків, визначених чинним законодавством. А ці випадки вони мають вказати! Тобто їм також можна робити зауваження про порушення ПДР(наприклад, не в тому місці здійснена зупинка).
– Використовувати для несення служби приватні транспортні засоби.

Заходи особистої безпеки працівників підрозділів ДПС
Під час несення служби працівник підрозділу ДПС зобов'язаний дотримуватися заходів особистої безпеки, а саме:
1. Знаходитись на тротуарі, а за його відсутності – на узбіччі дороги чи вулиці або на острівці безпеки.
2. Вихід працівника підрозділу ДПС на проїзну частину дозволяється лише для здійснення розпорядчо-регулювальних дій, огляду місця ДТП та надання допомоги учасникам дорожнього руху.
3. При оформленні ДТП, наданні допомоги учасникам дорожнього руху на проїзній частині в облаштуванні цих місць сигнальними конусами в достатній кількості та дорожніми знаками "Об'їзд перешкоди з правого боку" або "Об'їзд перешкоди з лівого боку", з установленням знака аварійної зупинки чи увімкненням аварійної сигналізації.
4. Здійснювати нагляд за дорожнім рухом у місцях, визначених карткою маршруту патрулювання.
5. При проведенні відпрацювань, якщо маршрут патрулювання не визначено карткою, вибирати місце несення служби таким чином, щоб знаходитися в межах чіткої видимості для всіх учасників дорожнього руху і мати можливість для своєчасного припинення правопорушення.
6. Проводити перевірку документів та розбір правопорушення лише на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці), острівці безпеки під прикриттям автомобіля. Службовий автомобіль (автобус, мотоцикл) при цьому необхідно ставити також на тротуарі чи узбіччі дороги (вулиці) за умови дотримання ПДР.
7. Здійснювати зупинку транспортних засобів за допомогою жезла з використанням поданого свистком сигналу для привертання уваги учасників дорожнього руху. При цьому враховувати швидкість руху, тип, габарити, вагу транспортного засобу, стан дорожнього покриття, інтенсивність та щільність транспортного потоку.
8. По можливості не знаходитися на слизьких ділянках дорожнього покриття.

Вибирати для зупинки транспортного засобу темного часу доби найбільш освітлені ділянки дороги, а в разі неможливості використовувати світло фар патрульного транспортного засобу та спеціальних світлових сигнальних пристроїв.
Категорично забороняється здійснювати в нічний час зупинення двох і більше транспорт-них засобів. Темної пори доби, незалежно від кліматичних умов, працівник ДПС ДАІ повинен бути одягнутий у світловідбиваючий одяг (жилет).

Взаємовідносини працівників підрозділів ДПС з учасниками дорожнього руху
Взаємовідносини працівників підрозділів ДПС з учасниками дорожнього руху мають ґрунтуватися на принципах дотримання законності, забезпеченні свободи та недоторканності особи та її прав, уважному, доброзичливому і шанобливому ставленні до громадян. Під час звернення до учасників дорожнього руху працівник підрозділу ДПС повинен чітко відрекомендуватися, назвавши свою посаду, спеціальне звання, прізвище та причину, суть звернення.

У разі звернення громадян (одержання інформації про злочин тощо) працівник підрозділу ДПС зобов'язаний вжити заходів щодо надання допомоги і діяти відповідно до своїх службових обов'язків. У розмові з громадянами працівники підрозділів ДПС зобов'язані виявляти спокій і витримку. Недопустимі грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, будь-які дії, що свідчать про неповагу до громадян, коментарі, які не стосуються виконання службових обов'язків.

На вимогу громадянина працівник підрозділу ДПС зобов'язаний пред'явити службове посвідчення.
Працівник підрозділу ДПС під час зупинки транспортного засобу зобов'язаний без затримки підійти до водія. Для розмови з водієм не обов'язково запрошувати його вийти з автомобіля, крім випадків:
• Якщо знаходження працівника підрозділу ДПС поруч із зупиненим транспортним засобом створює загрозу особистій безпеці працівника. У цьому випадку розмову з водієм слід проводити на тротуарі (узбіччі).
• З метою усунення технічної несправності транспортного засобу або порушень правил перевезення вантажів.
• Коли є достатні підстави вважати, що водій знаходиться у стані сп'яніння.
• Для проведення (у присутності водія) звірки ідентифікаційних номерів вузлів і агрегатів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах.
• Коли водій або пасажири підозрюються у скоєнні злочину.

Роз'яснення порушникові про неправомірність його дій необхідно давати доброзичливо, переконливо і зрозуміло, з посиланням на відповідні вимоги ПДР.
Отже, ми побачили, що для працівника ДАІ також існують вимоги при посиланні в скаргах, та при порушенні яких вони можуть бути притягнуті до відповідаль- ності. Пересічний водій має виконувати передусім вимоги законодавства, навіть при незаконних вимогах працівника ДАІ. В будь-яких сумнівних ситуаціях варто телефонувати на телефон довіри ДАІ (зазвичай вказаний на патрульних авто- мобілях), а особливо складних – пові- домляти в міліцію.

1 Комментариев

Справедливость
27-04-2015 13:25:33

А если я подошел к патрулю ДАИ, и сообщил , что по проезжей части разъезжает человек в инвалидной коляске, завязался разговор с инспектором, при этом я попросил предпринять меры к этому человеку,ДАИ отвечает, что "их совесть не позволяет" запретить инвалиду собирать милостыню...(несмотря, что он находиться на проезжей части дороги!).Когда я попросил представиться, ДАИ отказался предъявить удостоверение. Правильно ли то, что ДАИ предоставляет удостоверение "только в случае остановки моего автомобиля" ?